vrijdag 25 januari 2019

Het zoemt maar wat is het?

Aa-landen: De familie Lodder uit de Dolte hoort sinds een paar maanden op gezette tijden een vreemd geluid in de buurt en heeft nu de hulp van Facebook ingeroepen om erachter te komen wat het is. Honderden reacties leverde het al op, maar een oplossing nog niet.



Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, glimlacht, bril en close-up


Zo net na de zomer hoorde Loes Lodder het voor het eerst: ,,Een geluid alsof iemand in de buurt een zaagmachine aan heeft staan. Een alom aanwezig doordringend geluid.” Ze woont ten westen van sportpark Hoge Laar. Het geluid komt, zo vermoedt ze, van de andere kant, uit noordoostelijke richting. ,,Soms is het er een paar dagen of een week niet, en dan is het er weer. Meestal ongeveer een half uur. Het houdt ook weer ineens op, het sterft niet langzaam weg of zo. Het is er dus niet continu. Gelukkig maar, want als je dit de hele dag moet horen word je er knotsknettergestoord van.”

Lodder heeft een druk leven en is veel van huis. Ze is ook niet het type dat er op gaat zitten wachten tot ze het weer hoort. ,,Maar áls het er is, stoor ik me er aan. Onlangs ben ik een praktijk als vitaliteitscoach gestart en ik ontvang cliënten thuis. Niet fijn als je zo'n geluid hoort terwijl je probeert ontspanningsoefeningen te doen.”

Gemeente of GGD heeft ze nog niet benaderd over het fenomeen. ,,Ik wilde eerst eens weten of het een breder probleem is. Mijn man hoort het ook, een van mijn cliënten hoorde het laatst en een vriendin van mij die iets verderop woont hoort het ook. Maar zij hoort het 's nachts en ik overdag.” Diverse buren zeggen desgevraagd dat zij het ook sinds enkele maanden horen, naar de herkomst wordt op verjaardagen druk gespeculeerd. De een heeft het over een hoge piep, de ander over een fluitgeluid.

Een oproep van Loes Lodder via de Weggeefhoek op Facebook leverde een stortvloed aan suggesties op wat het zou kunnen zijn. Zoals: een schoorsteen van een cv-ketel. Een elektriciteitshuisje in de omgeving. Een wasmachine. Een warmtepomp. De stadsverwarming. Een piepende waterleiding. Een zendmast. Hoogspanningsmasten. Een versleten aandrijfsnaar van een ventilatiesysteem. Zoemende zonnepanelen. Een afzuiging met een te lage afvoerpijp. Windturbines. Het testen van het 5G-netwerk. Lodder houdt het voorlopig op een warmtepomp die misschien op een resonerende ondergrond staat. ,,Maar ik blijf zoeken en hoop dat mensen met me meedenken. Misschien is het simpel op te lossen als we eenmaal de oorzaak weten.” Eén van de suggesties wijst ze resoluut van de hand: ,,Oorsuizen. Het zit echt niet in mijn hoofd. Iemand zei op Facebook dat mediteren helpt. Ik wíl ook graag mediteren, alleen dat geluid zit in de weg.”